MaryinOeganda.reismee.nl

Jaguza

De afgelopen dagen zijn we naar Jaguza geweest. Een Community project waarbij veel oma's zorgen voor hun kleinkinderen en weeskinderen. We kregen de eerste ochtend een kookworkshop in traditioneel Afrikaans koken. Dus koken op houtvuur buiten. Iedereen werd aan het werk gezet met rijst sorteren(steentjes eruit halen), groenten snijden en groene bananen pellen. De groene bananen waren voor de Matoke. Een gestoomde bananen prut. Ik ben er niet zo weg van, maar bananen zijn ook niet mijn favorieten eten.Verder werden er Chappati's gemaakt een soort pannekoeken maar dan wat dikker en vetter. Een groot stuk vlees moest in stukken gehakt, zonder snijplank. Zag er niet uit, maar werd uiteindelijk toch lekker mals vlees met paprika, tomaat ed.de oudere vrouwen deden het meest, maar het was wel mooi om te zien. Ze zijn zo gewend om die zware hete pannen te tillen, de Matoke te kneden met blote handen terwijl die bloedheet is en in die grote pannen te roeren. Uiteindelijk buiten lekker gegeten met een hele grote groep vrouwen en kinderen. Doingoood sponsert dit project en in dit geval ook deze maaltijd. Op die manier kunnen de kinderen ook eens iets anders eten dan Pocho(dikke maispap) en bruine bonen. Dat eten ze hier alle dagen, soms maar 1x soms 2x per dag. Vreselijk eenzijdig en smakeloos. Op de projecten aten we dat ook vaak. Na 3 weken ben ik er dan ook wel klaar mee. Veel kinderen eten maar 1 maaltijd per dag. Wel een flink bord vol, maar voor mijn gevoel net genoeg om niet dood te gaan. Je snapt niet dat die kinderen nog zo energiek rond kunnen rennen en niet ziek zijn.

'S middags hebben we oud hollandse spelletjes gedaan met de kinderen op een groot veld. Ze vonden het geweldig, vooral het koekhappen met biscuitjes en snoepjes happen uit een waterbak. Echt heel gezellig.

Gisteren zijn we naar een dorpje geweest dat heel arm is. Ook daar veel oorlogs- en aidswezen. Er was een oud omatje dat in haar eentje nog voor 9 kinderen moest zorgen. Echt heel triest. Ze had heel veel pijn bij het lopen en bewegen, maar had geen keus. Water moet gehaald, land bewerkt, was met de hand gedaan enz. De kinderen gingen wel naar de basisschool maar dat werd gesponsert. Het is me na deze weken wel duidelijk dat onderwijs de enige oplossing is om de kinderen evt.uit de armoede en ellende te krijgen. Maar dan moeten ze wel het geluk hebben dat iemand dat betaald en ze ook nog goed kunnen leren. Ook hier hebben we spelletjes met de kinderen gedaan en hebben we 's middags kleding en schoentjes uitgedeeld. De laatst over gebleven schoentje gaan terug naar het project van de dag hiervoor. Dat betekend dat alle schoentjes nu aan kindervoeten zitten. Prachtig die blije gezichtjes. Daarom iedereen die schoentjes heeft aangeleverd HARTELIJK DANK hiervoor namens al deze kinderen en moeders.

Vandaag een vrije dag. Straks gaan we lekker zwemmen in een luxe resort en dan morgen voor 3 dagen op safari. Kijk er erg naar uit. Allemaal even duimen voor droog weer, want dan kunnen we het meeste zien. Het heeft de afgelopen weken echter al flink wat geregend, soms wel dagelijks een flinke bui of hele ochtend regen. Heeft nog niet veel effect gehad op ons programma, maar alles wordt zo vies en plakkerig en de boda's willen dan niet rijden vanwege de gladde wegen.

Dus voorlopig geen bericht meer van mij, maar zal jullie zeker laten weten hoe de safari is geweest.

Liefs Mary

Reacties

Reacties

André

Hoi Zus(je) ;-).
Vandaag je link ontvangen,via Henriette, en alle verslagen gelezen,ben trots op je maar dat zullen er zeker meer zijn.
En nu met de safari maar gaan ontspannen en genieten,dat heb je wel verdiend.
Ik zal je verhalen verder blijven lezen en hoor verdere uitgebreide verhalen en belevenissen wel als we elkaar zien.

Groetjes,

Je BROER(tje)

jacintha santen

Heel veel safari plezier, na al dat harde werken en ontberen nu vooral genieten van het natuurschoon!
Ik hoor je gelukkig niet over heimwee maar vind het zelf wel weer eens tijd dat je terug komt, mis je! groet jacintha

Henny Zijdeveld

Heerlijk gaan genieten van de safari, lijkt me een aparte belevenis als je de dieren in het wild ziet! Je belevenissen over het raften, ik doe je het niet na, lijkt me dood eng!!!! Geniet nog van alle indrukken die jue gaat op doen en groetjes Henny

Lisette

2 leuke en mooi verhalen mam! Dat raften moet heel spannend zijn geweest de foto's heb ik nog niet kunnen zien want drop box laad hier in het hostel heel langzaam. Dus ik zal ze thuis pas bekijken. Heel veel plezier nog de komende dagen. Geniet ervan! :)

Erica

Net je laatste verhalen gelezen en gelijk een berichtje verstuurd maar ik zie dat die niet aangekomen is. Dus een nieuwe poging ...
Wat maak je in zo'n korte tijd toch veel mee. Het is maar goed dat je ons op de hoogte houd want het is teveel om bij thuiskomst te vertellen. Op deze manier kan je het van je af schrijven en het een plekje geven en wij blijven op de hoogte. Leuk om foto's te zien waar je zelf ook opstaat. Zo krijgt het verhaal tevens een gezicht. Misschien heb je het idee dat je weinig kon doen in deze drie weken maar ik weet zeker dat je veel betekend heb voor de mensen en kinderen in het project.Nu hoop ik dat je tijd voor ontspanning hebt/krijgt met zo'n safari. Tijd voor jezelf. Dat heb je wel verdient. Geniet van alle natuur om je heen en ben benieuwd wat je allemaal te zien krijgt. Groetjes Erica

katja

Heel veel plezier met de safari en ik hoop dat je geluk hebt met goed weer en veel zult zien, dat heb je wel verdiend.
Groetjes,
Katja

harry

Hoi Mary,

Ben zelf de afgelopen 2 weekjes druk geweest met dingen te regelen/organiseren voor de Veldrit van Montfoort en met het 50jarig huwelijksfeest van mijn ouders, maar ja dat is allemaal voor de fun. Als ik dan lees wat jij in 2 weken allemaal regelt en doet/organiseert in bijna mensonterende omstandigheden die wij nog nooit hebben meegemaakt, wat betekent dan eigenlijk druk zijn voor ons in onze moderne wereld met alle vele gemakken die wij hebben.
Petje af voor alles wat je daar gedaan heb en ook voor je uitgebreide verslagen. Kunnen we ook eens bij stilstaan, dat we het hier, ondanks dat we nog veel te klagen hebben, het eigenlijk zeer goed hebben. Ik hoop dat het jouw nu verder ook goed gaat, nu je een beetje kan ontspannen. Geniet er nog van en veel plezier op de safari.

groetjes

Harry

Liseth

Geniet van de laatste dagen!

Ank

Hoi Mary.
Geweldig weer om te lezen. Je schrijft zo boeiend. Je hebt talent. Wat een werk heb je weer verricht. Kleine betekenisvolle druppels op een grote gloeiende plaat.
Geniet van je safari en al het noois.
Liefs Ank.

marja

geniet van je laatste ervaringen mary,
dat lijkt me ook heel wat om mee te maken.
ben ook wel benieuwt of je daar foto's van kon maken.
volgens mij vliegt de tijd om.
wat een indrukken allemaal.
je kijkt heel anders tegen alles aan als je terug bent denk ik zo.

marja.

Vincent

Beste Mary,
Een vakantie met zoveel menselijk drama waarin je actief bent gecombineerd met avontuur waar je ballen voor nodig hebt dwingt respect af. Ben benieuwd naar je verhalen als je thuis bent. Goede thuisreis gewenst en groet van Vincent.

pauline

Hoi Mary,


Je kan heel boeiend en levendig schrijven.
Je hebt de armoe en het leven in Afrika nu aan de lijve ondervonden, dat is heel anders als dat je het op tv ziet.
Stoer hoor dat raften en nu lekker op safari.
Geniet ervan.
En een goede thuisreis toegewenst.

Groetjes van de keijzertjes

Alberdien

Ik lees weer na een weekje vakantie dat jij weer heel veel indrukken hebt binnen gekregen.
Wel fijn dat de schoentjes een goede bestemming hebben gekregen.
Geniet van de 3 dagen safari maar wel met droog weer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood