MaryinOeganda.reismee.nl

Einde eerste deel van de reis

Hallo Allemaal,

Hier het vervolg van mijn reis. Op de een na laatste dag op het project werd er onverwacht baby, Vanessa, van 2 weken gebracht. Een goedgeklede moeder van 15 jaar kwam haar brengen. Een hardverscheurende ervaring. Ze was verkracht door haar neef. Toen dit uitkwam was de hele familie in rep en roer. De neef is weg gelopen en zij van school gehouden en in een tehuis voor tienermoeders geplaatst. Daar worden ze gedurende hun zwangerschap begeleidt en voorbereid op hun terugkeer in de familie. 2 weken na de bevalling moeten ze terug naar hun familie of voor zichzelf gaan zorgen. Dit meisje moest onder druk van haar familie haar kind weg brengen om haar school af te kunnen maken. Ze kwam binnen met een sociaal werker, gaf haar kind nog voor de laatste keer de borst en moest haar toen aan mij geven. Huilend ging ze de deur uit. Diep triest, want hoe jong ook ze is moeder en hield van haar kind. Vervolgens was er geen babyvoeding in huis en dat werd ook niet direct gehaald, want is erg duur. Dus kreeg de baby volle melk met water aangelengd. Met als gevolg de hele nacht een huilende baby. Ik kon het de eerste keer al niet meer aanzien, dus hand over mijn hart en een blik babyvoeding gekocht. Het was maar goed, dat ik niet langer bleef op het project. Zag van alles fout gaan en je kunt het toch niet veranderen. De baby heb ik in ander halve dag alleen maar ingewikkeld in 3 dekens gezien en met mutsje op. Zweet op haar koppie, want het is gewoon tussen de 25 en 30 graden. Als ze huilde werd ze wel rustig als ze werd opgepakt, maar ze hadden liever niet dat ze teveel zou wennen aan dat in handen zijn. Dan hadden de moeders na mijn vertrek er te veel omkijken naar. Nog gevraagd of er een grote shawl was om een draagdoek mee te maken. Nee, dat kon niet, want het was niet goed om zo'n jonge baby bij je te dragen. Ze moest leren in een bedje te slapen. Gaat niet lukken denk ik, zonder veel huilscenes. Volgens hun was het ook zo dat alle baby's altijd veel huilen. Ze gaven haar ook maar 60cc per voeding . Het was een 6 pondertje, dus niet tevreden na de voeding. Dit besproken, want ze deden maar wat ,omdat ze het niet goed wisten. De ene moeder wilde het wel opvoeren een andere moeder dacht het uit eigen ervaring beter te weten, Dus deed ze het niet. Uiteindelijk werd ze heel vaak gevoed, ongeveer altijd als ze wakker was en begon te huilen. Ik heb het maar over gegeven, Vanaf overmorgen zouden ze het toch ook op hun manier doen. Zo gaat het hier nu eenmaal,

Vrijdag afscheid genomen op het project dmv een afscheidsetentje. De andere vrijwilligers waren daarbij ook uitgenodigd, zodat er ook wat meer bekendheid kan worden gegeven aan het project. Ik had bij een nederlandse bakker bruin brood gehaald en ham en goudse kaas. Op het project hadden ze Pilau(gekruide rijst met vlees) en een soort gefrituurde vleesflapjes gemaakt. S morgens ben ik nog met de kinderen en 2" sterke" mannen (die konden het kratje dragen) limonade gaan halen in een inimini winkeltje in de buurt. De kinderen vonden het geweldig om buiten de poort te zijn. Het was een geslaagd etentje, De moeders van het project hebben lekker gesmuld van het brood, (kunnen ze zelf nooit betalen}. Er werd een afscheidsliedje voor me gezongen en ik kreeg een kitschig fotolijstje met een klein fototje van de kinderen erin. Daarbij nog 2 bedankkaartjes met hun persoonlijke wensen. Echt heel lief en dat voor 2 weken helpen.

Vrijdagavond ben ik verhuist van het doingooodhuis naar een guesthouse in de buurt. Daar zouden die nacht ook de andere reisgenoten arriveren met wie ik de rondreis ga maken.Was even omschakelen. Afscheid van alle meiden in het huis met wie ik zo prettig opgetrokken had en die me, ondanks dat ik veelouder was dan hun, gewoon opgenomen hadden in de groep. Ik vond het jammer om te gaan. Daarbij bleek bij aankomst dat er wel wat luxe ingeleverd moest worden. Een dag geen stroom om dingen op te laden en koud water douches enz. Maar ook dat went weer snel. Ze hebben hier een heerlijk dakterras om te relaxen en er wordt lekker voor ons gekookt op de dagen dat we activiteiten hebben.

Vandaag zondag de 28e hebben we een lange stadswandeling door Kampala gehad, maar daar valt ook weer zoveel over te vertellen. Die ervaringen en indrukken volgen in het volgende verslag.

Tot gauw, Liefs voor iedereen Mary

Reacties

Reacties

hilde

Jeetje Mary wat n heftig verslag zeg, hartverscheurend!
Ik kan er niks anders van maken dan mijn 1e reactie en knap hoe je er weer mee omgaat! Fijn dat je zo gewaardeerd bent maar eigenlijk ook logisch want je bent,zoals ik al zei voor je vertrek,een wereldwijf
Wat vliegt de tijd! Succes in je volgende periode!
Xxxx

Hanneke Brandhorst

Pfff, tranen in mijn ogen. Wat je schrijft over de tienermoeder en haar baby is heftig. Moeilijk om te zien en los te laten lijkt mij.
Goeie tijd verder gewenst!

Pauline keijzer

Hoi Mary, wat een ander leven als hier.
Inderdaad knap hoe je er mee om gaat, het is een ervaring om nooit meer te vergeten.Je kan het niet veranderen ook al zou je dat heel graag willen. Nog een hele fijne rondreis en mooie ervaringen toegewenst ,.Heel veel groetjes van de Keijzertjes

Marjanne

Lieve Mary, je maakt wat mee, maar ook de positieve dingen zijn onvergetelijk. Zelf net een paar dagen terug uit Afrika, voel ik diep met je mee. Onthou: Afrika is besmettelijk. Je zal weer een poosje nodig hebben om te kunnen landen in Nederland, nu je dit allemaal hebt gezien en meegemaakt. Veel plezier in de komende 2 weken! Tot snel! Liefs, mij

Ank

Hoi Mary
Hartverscheurend om te lezen. Juist voor jouw ook als moeder en met al je ervaringen. Overgeven en loslaten. Makkelijk getikt, maar moeilijk ten uitvoer brengen. Sterkte en geniet van je verdere reis!
Liefs Ank.

Annie

Hoi Mary,
Wat moet dat een ontzettend moeilijk moment voor je geweest zijn met het baby'tje, ik zat al met pijn in mijn buik, laat staan jij. Zo mooi wat je de afgelopen weken betekend hebt voor de kindjes! Geniet van de komende reiservaringen. Liefs Annie

Liseth

Wat een indrukken in 2 weken tijd. Geniet van de periode die komen gaat.
Lieve groeten, Liseth

Anneke

Wat heftig Mary!
Deze bijzondere ervaringen grijpen je als lezer al aan, hoe moet jij dat dan ervaren? Moeilijk om dat een plaatsje te geven. Nog een mooie tijd toegewenst.

Alberdien

Nou Mary ik kan me voorstellen hoe jij je moet voelen daar wat een onmacht heb je daar dan zeg.
Zeker omdat als ze het anders doen het zoveel beter zou gaan maar ook weer in je achterhoofd moet hebben dat je daar ook alles in hun eigen waarde moet laten.
Deze ervaring zal je lang in je bij je houden.
Nou weer heel veel succes bij je volgende plekje.
groetjes en liefs frans en alberdien

jacintha santen

Wel een heel heftig lesje in loslaten zeg! Rationeel heb je het goed gedaan, ik hoop dat het emotioneel komende weken ook lukt. Geniet van je sightseeing groetjes Jacintha

Henny Zijdeveld

Hoi Mary,

lees nu al je verhalen, wat een heftigheid en zeker het verslag van gisteren, je wil zo'n hummel toch mee nemen en voldoende voeding geven! Had het zelfde gedaan als jij en een blik voeding gekocht!Het is erg veel wat je zo mee maakt maar geniet nu van je verdere reis. Groeten Henny

Vincent

Hartverscheurend om als 15 jarige te worden verkracht en dan het kind te moeten afstaan onder druk van de familie. Zij is voor haar hele leven getraumatiseerd en je kunt er niets aan veranderen. Wat leven we toch in een bevoorrecht land! Het vervelende is dat misschien maar 2 procent van onze bevolking dat ziet. Gr. Vincent.

Janet

Ongelofelijk.....je hoort zulke verhalen altijd....maar wat moet het moeilijk zijn om dit met eigen ogen te zien!
Knap van je! Respect hoor....
Geniet verder van je reis!
Groetjes, Janet v Daalen

Corrine

Wat een wereld......
Respect voor jou!

anja

Net als iedereen vind ook ik dit een verhaal met kippevel.
wat is de wereld soms toch wreed.
maar je reis gaat door, geniet ervan,
wees zuinig op jezelf
liefs Anja

marja

tjee mary, dat is niet niks om het allemaal om je heen te zien gebeuren.
en ook voor het 15 jarig meisje, hartverscheurendt.
wel bijzonder dat ze voor jou een afscheidskadootje gemaakt hebben, lief.
en dat je daar brood met kaas kon krjgen, ook weer speciaal.
ik ga gauw het volgende verslag lezen.

marja.

anita

nou Mary, wat een pijnlijk hartverscheurend verhaal!!
Lijkt me lastig om los te laten

sterkte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood