MaryinOeganda.reismee.nl

Nafasi komt op tv!

Hallo Allemaal,

Dacht iedereen dat het reisblog afgesloten was, maar niets is minder waar.

Nee...ik vertrek niet opnieuw naar Oeganda, maar wil iedereen even laten weten dat Nafasi op tv komt binnenkort. Misschien leuk om te zien waar ik toen geweest ben. De nieuwe eigenaren hebben connecties met de EO en die hebben nu opnamens gemaakt.

Misschien kunnen jullie je nog herinneren dat er op mijn laatste werkdag een baby is gebracht door een tienermoeder. Zij was afkomstig van een tienermoederproject "Wakisa". Daar worden zwangere tienermoeders opgevangen tot 2 weken na hun bevalling. In 90% van de gevallen gaan de meiden daarna ,met baby, terug naar hunfamilie. InOeganda is het wettelijk vast gelegd, dat je onder de 18 geen relatie mag hebben. Zwanger zijnals tiener is dan ook een schande. Na de geboorte van de baby is die dikke buik weg enwordt de baby vaak wel geaccpteerd. Het valt dan toch niet meer op van wie de baby precies is.Families hebben zoveel kinderen en groeien met elkaar op. De andere 10% heeft een probleem. Vaak geen geld, geen werk, geen dak boven haar hoofd en geen achterban om haar te ondersteunen. Zij hebben dan geen andere keus dan hun baby achter te laten in een grootschalig opvanghuis. Zij kunnen dan maar 1x per maand hun kind zien. Het zijn tehuizen waar hooguit 2 volwassen zorgen voor zo'n 30 baby's.Schrijnend natuurlijk, zij groeien op met veel te weinig aandacht en liefde. Als het niet lukt om kinderen later te laten adopteren blijven ze hun hele leven in zo'n tehuis.

Kort na mijn vertrek is er een nieuwe vrijwilliger, Lianne, gekomen en zij heeft op beide projecten gewerkt en werd geconfronteerd met het feit dat er helemaal geen nazorg is, voor de tieners van Makisa, die niet terug naar huis kunnen. Zij heeft in de leidinggevenden van beide projecten in contact met elkaargebracht en een plan gemaakt voor nazorg.

Het plan houdt in dat de baby's indien nodig bij Nafsi opgevangen worden, de moeders zoveel mogelijk zelf voor hun kind komen zorgen en ondertussen geholpen worden dmv counseling ivm hun problemen enondersteunt met het volgen van beroepsonderwijs (naaien, souveniers maken,koken enz) om op die manier in eigen onderhoud te kunnen gaan voorzien. Ze krijgen ook wat opstartgeld om materiaal te kunnen aanschaffen om te starten. Een soort van microkrediet. Ik weet niet of het later ook terug betaald moet worden. Zou niet verkeerd zijn, want hetproject kan natuurlijk alleen maar draaien op geld. En zoals jullie wel weten is dat schaars. Dus..... wie geld over heeft of eens een goed doel wil sponseren denk dan zekereens aan Nafasi !

Een geweldig initiatief, wat er toe gaat leiden, dat er meer moeders voor hun eigen kind(eren) gaan zorgen entegelijkertijd een toekomst gaan opbouwen.

Wieer meerover wil zien en horen moet een van de volgende tijdstippen in zijn agenda zetten.

Zondag 19,26 april en 3 mei om 10.05 uur bij "EO Meterdaad

Donderdag 16,23 en 30 April om 17.05 bij "Geloof en een hoop liefde"

Heel veel kijkplezier. Ik ga zeker kijken om weer even na te genieten van Oeganda, die hardwerkende aunties en lieve kinderen. Liefs Mary

Ank

Hoi Mary.

Staat genoteerd in mijn agenda.
Mooi om te zien denk ik.

Lieve groet Ank.

Katja

Mooi project en weer een fijn geschreven verhaal!
Bedankt.

ria vd steen

Ik heb het bericht van alberdien gekregen,

Ik ga het ook tegen mijn kennis vertellen ,Zij komt daar ook vandaan, en is er net 3weken op familie bezoek geweest.
EN NATUURLIJK KIJKEN WIJ

Groeten Ria

marja

heb het genoteerd en ga zeker kijken.

Chris

Ga zeker kijken!

ria v.d.steen

Hoi mary, Wat ik tot nog toe op tv heb gezien ,over Kampala Oeganda,was precies zoals jou reis verslag was.De vondelingen van Nafasi ,Jill v Leeuwe en haar man Gert.De schoolmeisjes die door vader naar school worden gebracht en niet meer opgehaald. Jacki de maatschappelijke werkster van het huis. En ook de trampoline waar jij foto's van het gestuurd.Heel mooi om terug te zien voor jou en alle andere dat jij het allemaal echt hebt meegemaakt.
Mijn complimenten hoor. Nu de 30 aprol nog kijken .
Groeten Ria en Alberdien

Doingoood